We hebben een nieuwe marketingmanager: Ellen Tolsma. Zij verdiende haar sporen in de filmindustrie en wil in haar nieuwe functie het verhaal van de ticketverkoper nog beter voor het voetlicht brengen.

Ellen startte in februari als marketingmanager bij Ticketmaster. De tien jaar daarvoor werkte ze in de filmindustrie. “Ik verzorgde de marketing in bijna iedere tak van deze branche, van filmtheater tot fysieke dvd-distributie, om uiteindelijk vooral samen te werken met producenten. Vorig jaar werkte ik onder meer mee aan producties als Dikkertje Dap en de KPN streamingserie Fenix. Het is geen geheim dat die markt en het ecosysteem voor film de afgelopen jaren flink veranderd zijn. De budgetten werden kleiner en er moest een andere manier gevonden worden om de consument te bereiken. Digitale marketing is daarom steeds belangrijker geworden. In plaats van de gebruikelijke campagne op te tuigen, gingen we nadenken hoe we rond een release de social following en de web presence konden uitbouwen.”

Ticket versus film
Tien jaar geleden verhuisde ze naar Glasgow, waar ze haar marketingwerkzaamheden op freelancebasis uitvoerde. Bij terugkomst in Nederland ging ze echter op zoek naar een vaste aanstelling. “Ik kon terugkijken op een fantastische tijd, maar het was tijd om iets blijvends op te bouwen, in plaats van na een halfjaar wat anders aan te pakken. Toen iemand mij attendeerde op deze vacature, was ik gelijk enthousiast. De functieomschrijving sloot uitstekend aan bij de carrièrerichting die ik voor ogen had.”

Voor de leek is het werken aan film iets compleet anders dan het werken met tickets. Ze is het daar echter niet mee eens. “In feite draait het om hetzelfde. Je wilt een verhaal vertellen en daar zoveel mogelijk mensen mee bereiken. Uiteindelijk moet de consument een fijne ervaring hebben en een goed gevoel krijgen. Op dat gebied zijn er zijn veel parallellen tussen de filmindustrie en ticketbranche. Ticketmaster heeft een bijzonder verhaal te vertellen en vindt het belangrijk dat dit naar buiten komt. Het is bijzonder leuk om dat verhaal een gezicht te geven.”

Storytelling
Heimwee naar de industrie waar ze een groot gedeelte van haar professionele carrière werkte, heeft de nieuwe marketingmanager beslist niet. “Ik ben inderdaad een groot filmliefhebber, maar alle dingen die ik in die industrie deed, deed ik vooral met een marketinginsteek. En die kennis van en liefde voor marketing zet ik nu in bij Ticketmaster. De eerste maand was in ieder geval indrukwekkend. Dit is een mooi bedrijf waar nog heel veel mogelijkheden zijn, bijvoorbeeld op het gebied van storytelling. Het bijzondere is dat Ticketmaster dat ook ziet en de marketingafdeling de ruimte geeft om dit verder uit te bouwen.”

Ellen wil nog niet uit de doeken doen hoe zij het Ticketmaster-verhaal naar buiten gaat brengen. “Ik ben natuurlijk nog maar net gestart, al begin ik mijn weg steeds beter te vinden. Maar één ding staat vast: er staan mooie plannen op stapel.”

Bron: Entertainment Business

Meer nieuws

13/08/18

We stoppen met Seatwave

Groot nieuws van Ticketmaster, we gaan stoppen met Seatwave.

07/08/18

Poppodium Twente kiest voor Ticketmaster

Poppodium Twente, het eerste bovenstedelijke poppodium van Nederland, heeft gekozen voor Ticketmaster als partner voor de ticketverkoop.